Τοπίο από την Κέρκυρα
Work Artirst Modal
Τοπίο από την Κέρκυρα
Parthenis, Konstantinos (1878/1879 Alexandria - 1967 Athens)
He most likely received his first painting lessons in Egypt during 1894-1895, taught by the German artist Karl Wilhelm Diefenbach. He then went on to Vienna in 1895/1896, where he completed his studies at the Academy of Fine Arts (1897-1903) and at the Conservatory.
In 1903 he came to Greece for the first time and, in that same year, he took part in the International Exhibition in Athens, in which he was awarded a silver medal. He stayed in Greece for five years, during which he travelled to various places, painting secular and religious themes for churches. From 1909 to 1911/1914 he lived in Paris, where he took part in several Salons, including the 1910 Autumn Salon, where his work “The Slope” was awarded a prize. Upon returning to Greece, he settled in Corfu for some time, acquired the Greek citizenship and became a member of the literary and artistic group “Company of Nine”. In 1917, he permanently relocated to Athens and co-founded, together with other artists, the art group “Omada Techni”. In 1929, a presidential decree issued by his close friend Alexandros Papanastasiou appointed him professor at the faculty of the Athens School of Fine Arts, after he had failed to be elected professor in 1923. He taught at the School until 1947, at which point he resigned. His paintings include religious themes, landscapes, mythological and allegorical scenes, portraits and still lifes. His inspiration is drawn from the ancient and Byzantine art, as well as the latest trends – impressionism, post-impressionism, symbolism and Art Nouveau – thus paving the way for the renewal of Greek art.
Την εποχή που ο Παρθένης κατοικεί στην Κέρκυρα ζωγραφίζει πολύ όμορφα και σημαντικά έργα. Αν και η τοπιογραφία έχει απασχολήσει τον ζωγράφο ήδη από τα προηγούμενα χρόνια, γίνεται τώρα, έντονα λυρική, σαγηνευτική, επαναλαμβάνει το μοτίβο του κλειστού κόλπου που η θέα του διακόπτεται από τα ψηλά κυπαρίσσια, ιδιαίτερο γνώρισμα του κερκυραϊκού τοπίου. Στα έργα του Παρθένη που χρονολογούνται πριν το 1911 τι χρώμα είναι λυρικό, ποιητικό και τα σχήματα σβήνουν μέσα σε ένα ενιαίο φως που χρωματίζει την εικόνα. Γύρω στο 1912 οι πινελιές αρχίζουν να ξεχωρίζουν και να αποτελούν αυτόνομα σχήματα, ενώ το πράσινο κυριαρχεί. Στα έργα της Εθνικής Πινακοθήκης, τα πεύκα ξεπροβάλουν με φόντο τον ουρανό. Θα μπορούσαμε να φανταστούμε ότι ο ζωγράφος στέκεται σε ένα από τα πολλά γυρίσματα του δρόμου που επικρέμονται πάνω από τη θάλασσα και ζωγραφίζει το τοπίο κοιτάζοντάς το από ψηλά. Από παρόμοια οπτική γωνία απεικονίζει το κερκυραϊκό τοπίο και ο Γαλάνης. Οι όγκοι των πεύκων αποδίδονται για πρώτη φορά από τον Παρθένη με πιο γεωμετρικό τρόπο, οι συστάδες των κλαδιών ενοποιούνται.