Ευαγγελισμός
Work Artirst Modal
Ευαγγελισμός
Παρθένης Κωνσταντίνος (1878/1879 Αλεξάνδρεια - 1967 Αθήνα)
Πήρε πιθανότατα τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής στην Αίγυπτο την περίοδο 1894-1895, από τον Γερμανό καλλιτέχνη Karl Wilhelm Diefenbach και το 1895/1896 πήγε στη Βιέννη, όπου ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών (1897-1903) και στο Ωδείο.
Το 1903 ήρθε για πρώτη φορά στην Ελλάδα και την ίδια χρονιά έλαβε μέρος στη Διεθνή Έκθεση των Αθηνών, στην οποία τιμήθηκε με αργυρό μετάλλιο. Παραμένοντας πέντε χρόνια στην Ελλάδα, ταξίδεψε σε διάφορα μέρη ζωγραφίζοντας και αγιογραφώντας εκκλησίες. Από το 1909 ως το 1911/1914 έζησε στο Παρίσι, όπου έλαβε μέρος σε διάφορα σαλόνια, μεταξύ των οποίων το Φθινοπωρινό Σαλόνι του 1910, όπου το έργο του "Πλαγιά" τιμήθηκε με βραβείο. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα εγκαταστάθηκε για ένα διάστημα στην Κέρκυρα, πήρε την ελληνική υπηκοότητα και έγινε μέλος της λογοτεχνικής και καλλιτεχνικής ομάδας "Συντροφιά των Εννιά". Το 1917 ήρθε οριστικά στην Αθήνα και, μαζί με άλλους καλλιτέχνες, ίδρυσε την "Ομάδα Τέχνη". Το 1929, με προεδρικό διάταγμα του Αλέξανδρου Παπαναστασίου, του οποίου υπήρξε στενός φίλος, διορίστηκε καθηγητής στη Σχολή Καλών Τεχνών, αφού είχε προηγηθεί μια αποτυχημένη προσπάθεια εκλογής το 1923. Στη Σχολή δίδαξε ως το 1947, οπότε και παραιτήθηκε. Η ζωγραφική περιλαμβάνει θρησκευτικά θέματα, τοπία, μυθολογικές και αλληγορικές σκηνές, προσωπογραφίες και νεκρές φύσεις, αντλώντας τις εμπνεύσεις του από την αρχαία και τη βυζαντινή τέχνη αλλά και από τα νεότερα ρεύματα - τον ιμπρεσιονισμό και τον μεταϊμπρεσιονισμό, το συμβολισμό και την Art Nouveau - ανοίγοντας το δρόμο για την ανανέωση της ελληνικής τέχνης.
Για τον Κωνσταντίνο Παρθένη, η θρησκευτική ζωγραφική υπήρξε ένα πεδίο που άρχισε να εξερευνά ήδη από τα χρόνια της Βιέννης, όταν ολοκλήρωσε πέντε εικόνες για τον ορθόδοξο ναό του Αγίου Γεωργίου στη Βιέννη. Ο ζωγράφος ασχολείται και πάλι με τη βυζαντινή αγιογραφία από τον Αύγουστο μέχρι τον Νοέμβριο του 1904, όταν, περιοδεύοντας στη Μακεδονία και την Κωνσταντινούπολη, δέχτηκε παραγγελίες για φορητές εικόνες, αλλά κυρίως από τα τέλη του 1906 μέχρι τον Μάρτιο του 1907 όταν, ζώντας στον Πόρο, ζωγράφισε τον τρούλο αλλά και φορητές εικόνες στον ναό του Άγιου Γεωργίου.
Η πρώτη, μικρών διαστάσεων, εκδοχή του έργου Ευαγγελισμός χρονολογείται ανάμεσα στο 1907 και το 1910 και η σκηνή διαδραματίζεται μπροστά στην κρήνη της Μονής Ζωοδόχου Πηγής του Πόρου. Την περίοδο 1910-1911 ο ζωγράφος επεξεργάστηκε πέντε εκδοχές του ίδιου έργου και σε όλες κυριαρχεί το μπλε χρώμα– σε δύο από αυτές προστίθενται φύλλα χρυσού- ενώ στο έργο που εκτίθεται στην Κέρκυρα, κυριαρχεί το πράσινο. Το θέμα παραμένει ίδιο, ο άγγελος υπερίπταται μπροστά από την Παναγία, κρατώντας τη λύρα. Ακολουθώντας τον βιεννέζικο και τον γαλλικό συμβολισμό, ο ζωγράφος αποδίδει στο θρησκευτικό γεγονός την κατάνυξη και τον μυστηριακό του χαρακτήρα.