Προσωπογραφία κυρίου
Work Artirst Modal
Προσωπογραφία κυρίου
Pige Francesco/ Πίτζε Φραντσέσκο (1822 Γκρινς Τυρόλου - 1862 ;)
Σπούδασε ζωγραφική στο Μόναχο από το 1842 ως το 1845. Στη συνέχεια έμεινε για τρία χρόνια στη Ρώμη, πιθανότατα για να συμπληρώσει την καλλιτεχνική του επιμόρφωση, και κατόπιν εγκαταστάθηκε στην Ελλάδα.
Ασχολήθηκε κατά κύριο λόγο με την προσωπογραφία, εργαζόμενος στον νησιωτικό χώρο, αφού ένα μεγάλο μέρος του έργου του αποτελείται από πορτρέτα μελών γνωστών ναυτικών οικογενειών με σημαντική δράση και κύρος στα χρόνια της Επανάστασης. Σε πιο περιορισμένη κλίμακα ασχολήθηκε επίσης με το τοπίο. Παρά τη χαρακτηριστική απόδοση των μορφών του, που παριστάνονται τυπικές και άκαμπτες σε μεγαλοπρεπή εσωτερικά, πλάι σε ανοιχτά παράθυρα με θέα σε γνωστούς αρχαιολογικούς χώρους, νησιά και πόλεις, πολλά από τα έργα του αποδίδονταν αρχικά στο ζωγράφο Ανδρέα Κριεζή. Η ταυτότητά του έγινε γνωστή όταν, στο πορτρέτο του Υδραίου Σταμάτη Βουδούρη, εντοπίστηκε η επιγραφή "Hydra, 7/19 Aprile 1857, Francesco Pige di Tirolo pinxit", στοιχείο που οδήγησε στην ταύτιση και άλλων έργων του, με κοινά τεχνοτροπικά χαρακτηριστικά.
Παρά το γεγονός ότι ασχολήθηκε κατά κύριο λόγο με την προσωπογραφία, εργαζόμενος στο νησιωτικό χώρο, αφού ένα μεγάλο μέρος του έργου του αποτελείται από πορτρέτα μελών γνωστών ναυτικών οικογενειών με σημαντική δράση και κύρος στα χρόνια της Επανάστασης, σε πιο περιορισμένη κλίμακα ασχολήθηκε επίσης με το τοπίο. Αυτό που χαρακτηρίζει το ύφος του Πίτζε είναι η ακρίβεια στην παρατήρηση, η οποία συνυπάρχει με το στυλιζάρισμα. Μια ακρίβεια και καθαρότητα που θυμίζει φλαμανδικά πορτρέτα του 15ου αιώνα ή τις προσωπογραφίες του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, του Ενγκρ. Όταν όμως ζωγραφίζει τα στολίδια, τα κεντήματα, τα κοσμήματα και τα τοπία με κάθε λεπτομέρεια, μοιάζει με ναΐφ, δηλαδή με ασπούδαχτο ζωγράφο. Συχνά ξεχνά τον όγκο, την προοπτική και ακροβατεί ανάμεσα στον νατουραλισμό και την αφέλεια.