Προσωπογραφία ανδρόγυνου
Work Artirst Modal
Προσωπογραφία ανδρόγυνου
Καλλιβωκάς Διονύσιος (1806 Ζάκυνθος - 1877 Αθήνα)
Μαθητής του Νικόλαου Καντούνη στη Ζάκυνθο, σπούδασε στη συνέχεια στην Ιταλία, και συγκεκριμένα στην Ακαδημία του Αγίου Λουκά στη Ρώμη και στη Βασιλική Ακαδημία της Φλωρεντίας. Αφού έζησε δώδεκα χρόνια στη Φλωρεντία, επέστρεψε στην ιδιαίτερη πατρίδα του και ασχολήθηκε με τη ζωγραφική εικόνων για εκκλησίες, ενώ επίσης δίδαξε τόσο στη Λευκάδα όσο και στην Ιόνιο Ακαδημία της Κέρκυρας (1858-1864). Το 1867 πήρε μέρος στην Παγκόσμια Έκθεση του Παρισιού με δύο πορτρέτα. Τιμήθηκε με χάλκινο μετάλλιο στην έκθεση των Ολυμπίων του 1870, ενώ σε εκείνη του 1875 εξέθεσε αντίγραφα έργων της Αναγέννησης και του Μπαρόκ και απέσπασε το αργυρό βραβείο.
Εκπρόσωπος της επτανησιακής τέχνης, ζωγράφισε τόσο πρωτότυπα έργα όσο και αντίγραφα, ασχολούμενος κυρίως με τις θρησκευτικές σκηνές και την προσωπογραφία. Ακολουθεί σε μεγάλο βαθμό τα ακαδημαϊκά πρότυπα του 18ου αιώνα, ενώ στα πορτρέτα, που ανταποκρίνονται στις προσδοκίες της αστικής πελατείας του, δίνει έμφαση στην ευγένεια των χαρακτηριστικών των εικονιζομένων.
Η προσωπογραφία είναι ένα από τα περισσότερο διαδεδομένα θέματα των επτανησίων ζωγράφων, καθώς πολλά μέλη της εύπορης τάξης των νησιών επιθυμούν να απαθανατιστούν, ενισχύοντας έτσι όχι μόνο το κοινωνικό κύρος τους, αλλά κερδίζοντας και μία αύρα αιωνιότητας. Ο Καλλιβωκάς θεωρείται ο εισηγητής της επτανησιακής προσωπογραφίας θέτοντας τα κύρια γνωρίσματα της: Η άκαμπτη και αυστηρή στάση των προσώπων που τονίζεται από το σκοτεινό ενιαίο φόντο, το λεπτομερές σχέδιο που αποδίδει την ενδελεχή παρατήρηση και η παρουσία ενός πλήθους περιγραφικών στοιχείων είναι αυτά που χαρακτηρίζουν όχι μόνο αυτό το διπλό πορτρέτο αλλά και το σύνολο των προσωπογραφιών στα Επτάνησα.
Το ζευγάρι, ενδεδυμένο την καλή του φορεσιά, κοιτά κατάματα τον ζωγράφο-θεατή και μιλά με τρόπο εύγλωττο για την κοινωνική θέση του άνδρα και της γυναίκας. Η στιβαρή και γεμάτη αυτοπεποίθηση στάση του συζύγου στο πρώτο πλάνο αντιπαρατίθεται με τη φευγαλέα δειλία στο βλέμμα της γυναίκας που ακουμπώντας το χέρι στον αντρικό ώμο μοιάζει να γυρεύει στήριγμα παραμένοντας πάντοτε σε δεύτερο πλάνο.