Paysage initiatique [Μυσταγωγικό τοπίο]
Work Artirst Modal
Paysage initiatique [Μυσταγωγικό τοπίο]
Χατζηκυριάκος-Γκίκας Νίκος (1906 Αθήνα - 1994 Αθήνα)
Πήρε τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής στην Αθήνα κοντά στον Κωνσταντίνο Παρθένη (1921 - 1922). Το 1922, όντας στο Παρίσι, ξεκίνησε σπουδές γαλλικής και ελληνικής φιλολογίας στη Σορβόννη, ενώ συγχρόνως φοιτούσε στην Ακαδημία Ranson και στο εργαστήριο χαρακτικής του Δημήτρη Γαλάνη. Στη γαλλική πρωτεύουσα παρέμεινε έως το 1934, πραγματοποιώντας ενδιαμέσως ταξίδια στην Ελλάδα. Ήδη από το 1923 άρχισε την εκθεσιακή του δραστηριότητα με τη συμμετοχή του στο "Σαλόν των Ανεξαρτήτων", όπου εξέθεσε και τις επόμενες χρονιές έως το 1926. Το 1927 πραγματοποίησε την πρώτη του ατομική έκθεση στο Παρίσι στην γκαλερί "Percier" και την επόμενη χρονιά στην αίθουσα "Στρατηγοπούλου" στην Αθήνα με συνεκθέτη το γλύπτη Μιχάλη Τόμπρο. Στα 1936 - 1937 συνεργάστηκε για την έκδοση του περιοδικού "Το Τρίτο Μάτι", στο οποίο δημοσίευσε μεταφράσεις κειμένων και άρθρα. Το 1937 ξεκίνησε την ενασχόλησή του με τη σκηνογραφία, σχεδιάζοντας τα σκηνικά και τα κοστούμια για παράσταση του Θεάτρου της Μαρίκας Κοτοπούλη. Ακολούθησε η συνεργασία του με τη Νέα Σχολή Δραματικής Τέχνης του Σωκράτη Καραντινού (1938), το Εθνικό Θέατρο (1950), το Μοντέρνο Ελληνικό Μπαλέτο της Ραλλούς Μάνου (1950), τη Σχολή Ματέι (1952) και το Covent Garden του Λονδίνου (1961). Το 1941 εξελέγη καθηγητής στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου, όπου δίδαξε σχέδιο και σύνθεση έως το 1958. Το 1946 παρουσιάστηκε η πρώτη αναδρομική έκθεση του έργου του στο Βρετανικό Συμβούλιο Αθηνών, και ακολούθησε, το 1973, η αναδρομική στην Εθνική Πινακοθήκη της Αθήνας με εκατόν εξήντα τέσσερα έργα. Το 1949 εξέθεσε με την ομάδα "Αρμός", της οποίας υπήρξε ιδρυτικό μέλος, και το 1950 μετείχε στην Μπιενάλε της Βενετίας με δέκα επτά έργα. Στο μεταξύ συνέχισε να παρουσιάζει ατομικές εκθέσεις, σε πόλεις όπως το Λονδίνο, το Παρίσι, το Βερολίνο, και από το 1958 ξεκίνησε τη συνεργασία του με την γκαλερί Ιόλα, εκθέτοντας στη Νέα Υόρκη, το Παρίσι, τη Γενεύη και το Μιλάνο. Το 1973 εξελέγη μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, το 1979 ανακηρύχθηκε επίτιμος διδάκτορας της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και το 1986 εξελέγη μέλος της Royal Academy του Λονδίνου. Την ίδια χρονιά πραγματοποιήθηκε η δωρεά του καλλιτέχνη στην Εθνική Πινακοθήκη, η οποία περιλαμβάνει σαράντα πέντε έργα του. Το 1992, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, ίδρυσε το Μουσείο Χατζηκυριάκου - Γκίκα στην Αθήνα.
Άνθρωπος με ποικίλα πνευματικά και καλλιτεχνικά ενδιαφέροντα, ασχολήθηκε ακόμη με τη χαρακτική, την εικονογράφηση βιβλίων, τη γλυπτική -αναδρομική έκθεση του γλυπτικού του έργου πραγματοποιήθηκε το 1984 στην αίθουσα "Το Τρίτο Μάτι" στην Αθήνα-, ενώ έδωσε επίσης πολλές διαλέξεις και δημοσίευσε μελέτες και άρθρα για θέματα τέχνης και αισθητικής. Μορφή της "Γενιάς του '30", ο Γκίκας αξιοποίησε στη ζωγραφική του κυβιστικές και κονστρουκτιβιστικές διατυπώσεις σε συνδυασμό με τύπους της ελληνικής τέχνης, επιτυγχάνοντας μια καθαρά προσωπική σύνθεση ευρωπαϊκών πρωτοποριακών και εγχώριων παραδοσιακών στοιχείων.
Κατά τη μακρόχρονη πορεία του στην εξάσκηση της ζωγραφικής, ακολουθώντας τις παραλλαγές ενός προσωπικού γεωμετρικού λεξιλογίου, ο Χατζηκυριάκος-Γκίκας μετέφερε στα έργα του τις εντυπώσεις και τις εκφάνσεις τοπίων οικείων, συχνά τοπίων της Ύδρας, τόπο καταγωγής και έμπνευσης. Από το 1960 και για μια αρκετά μεγάλη περίοδο, ο ζωγράφος μελετά και καταγράφει την εσωτερική δομή μεγάλων εκτάσεων και τη δυναμική τους.
Μέσα από ένα πυκνό πλέγμα διαδρομών, μονοπατιών και περασμάτων, που διατρέχουν το απόκρημνο και απόκοσμο τοπίο του, αδρές, ξηρές και γεμάτες ένταση, οι χαράξεις του πινέλου μεταγράφουν τη μορφολογία και το ανάγλυφο αυτού του τόπου που μοιάζει απάτητος. Άλλοτε βλέποντάς τον από ψηλά, με την όραση ενός πτηνού που υπερίπταται, άλλοτε με χαρτογραφική επιμονή, ο Γκίκας αποτυπώνει ένα τοπίο εσωτερικό, μία πνευματική διαδρομή, μία τελετουργική ανάβαση, γι’ αυτό και μυητική, μυσταγωγική.