Ασσουάν του Νείλου
Work Artirst Modal
Ασσουάν του Νείλου
Μαλέας Κωνσταντίνος (1879 Κωνσταντινούπολη - 1928 Αθήνα)
Απόφοιτος της Μεγάλης του Γένους Σχολής, σπούδασε αρχιτεκτονική στο Πολυτεχνείο της Κωνσταντινούπολης. Την περίοδο 1901 - 1908 έζησε στο Παρίσι, όπου παρακολούθησε μαθήματα ζωγραφικής κοντά στο νεοϊμπρεσιονιστή Henri Martin και φοίτησε στη Σχολή Διακοσμητικών Τεχνών. Παράλληλα, ξεκίνησε την εκθεσιακή του δραστηριότητα. Επέστρεψε στην πατρίδα του και ταξίδεψε στην Εγγύς Ανατολή, ζωγραφίζοντας εντατικά (1908 - 1910). Το 1913 πήγε με την οικογένειά του στη Θεσσαλονίκη και την επόμενη χρονιά διορίστηκε αρχιμηχανικός του Δήμου, θέση στην οποία παρέμεινε ως το 1917, οπότε εγκαταστάθηκε στην Αθήνα. Στην πυρκαγιά του 1917 στη Θεσσαλονίκη καταστράφηκαν πολλά έργα του. Το 1918 ανέλαβε τη διεύθυνση του Μουσείου Λαϊκών Χειροτεχνημάτων και διορίστηκε μέλος του Καλλιτεχνικού Συμβουλίου της Εθνικής Πινακοθήκης. Το 1920 ταξίδεψε στη Σπάρτη, το Μυστρά, την Ολυμπία και τη Νάξο, και τον επόμενο χρόνο στο Θέρμο της Αιτωλίας, συνοδεύοντας τον αρχαιολόγο Κωνσταντίνο Ρωμαίο. Την περίοδο 1921 - 1923 έζησε και εργάστηκε στη Χίο και τη Μυτιλήνη και το 1923 τιμήθηκε με το Αριστείο Γραμμάτων και Τεχνών. Ιδρυτικό μέλος της "Ομάδας Τέχνη", μετείχε στις εκθέσεις της, ενώ παρουσίασε έργα του και σε άλλες ομαδικές και σε συνολικά δέκα τρεις ατομικές εκθέσεις. Ένα χρόνο πριν το θάνατό του, στα σαράντα εννέα του χρόνια, επισκέφτηκε το Παρίσι και το Μόναχο. Το 1936 εστάλησαν έργα του στην Μπιενάλε της Βενετίας. Αναδρομικές παρουσιάσεις του έργου του πραγματοποιήθηκαν το 1929 στο Ζάππειο και το 1980 στην Εθνική Πινακοθήκη. Εκτός από την καλλιτεχνική δημιουργία, δραστηριοποιήθηκε επίσης στην κατεύθυνση της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης και συνεργάστηκε με το Δημήτριο Γληνό, τον Αλέξανδρο Δελμούζο και το Μανόλη Τριανταφυλλίδη.
Ανανεωτής της ελληνικής ζωγραφικής, έχοντας ως αφετηρία ιμπρεσιονιστικά και μεταϊμπρεσιονιστικά πρότυπα, απεικόνισε κατά κύριο λόγο τοπία, στα οποία κυριαρχούν η σχηματοποίηση και τα δυνατά, καθαρά χρώματα που χτίζουν σε ενότητες τη σύνθεση.
Ο Κωνσταντίνος Μαλέας ταξίδεψε για δεύτερη φορά στην Ανατολή το 1923 απ’ όπου έφερε πολλά έργα, κυρίως τοπία από την Αίγυπτο, που χαρακτηρίζονται από μία πιο αδρή και γενική γραφή. Οι καταγραφές του αυτές είναι μελέτες εκ του φυσικού, συνήθως με μολύβι σε χαρτί, αλλά μερικές φορές και σχεδιάσματα με λάδι που θα μετατραπούν σε ολοκληρωμένα έργα μετά την επιστροφή του στην Αθήνα. Ο ζωγράφος μεταφέρει στη ζωγραφική του τις εντυπώσεις που του προκαλούν οι εικόνες που αντικρίζει, συχνά επαναλαμβάνοντας σε δύο ή και περισσότερες εκδοχές το ίδιο τοπίο, καταγράφοντας όχι μόνο τις μεταβολές που παρατηρεί σε διαφορετικές ώρες της ημέρας αλλά και τα συναισθήματα του.
Από το δεύτερο ταξίδι του στην Ανατολή το 1923, ο Κωνσταντίνος Μαλέας έφερε πολλά έργα με εικόνες, κυρίως από την Αίγυπτο, που ο ζωγράφος γράφει με μία πιο αδρή και γενική γραφή. Η καταγραφή του αυτή, συνήθως με μολύβι σε χαρτί μπροστά από το τοπίο, αλλά και σχεδιάσματα με λάδι, πρόκειται να γίνουν ολοκληρωμένα έργα μετά την επιστροφή του στην Αθήνα.