Θαλασσινό τοπίο
Work Artirst Modal
Θαλασσινό τοπίο
Οικονόμου Μιχάλης (1884 Πειραιάς - 1933 Αθήνα)
Εκδηλώνοντας από νεαρή ηλικία το ταλέντο του στη ζωγραφική, πήρε τα πρώτα μαθήματα στον Πειραιά από τον Κωνσταντίνο Βολανάκη. Το 1906 πήγε στο Παρίσι με σκοπό να σπουδάσει ναυπηγική, η επαφή του όμως με τα καλλιτεχνικά ρεύματα που κυριαρχούσαν την εποχή εκείνη στη γαλλική πρωτεύουσα και η γνωριμία του με τον Περικλή Βυζάντιο, τον Juan Gris και άλλους ζωγράφους τον έκαναν να στραφεί στη Σχολή Καλών Τεχνών.
Στο Παρίσι, όπου παρέμεινε ως το 1926, έκανε την πρώτη ατομική του εμφάνιση, το 1913, στη γκαλερί Bernheim. Παράλληλα συμμετείχε σε ομαδικές εκθέσεις στη γαλλική πρωτεύουσα, το Λονδίνο και την Αθήνα. Στην Ελλάδα οργάνωσε για πρώτη φορά ατομική το 1926 στον Παρνασσό, συνεχίζοντας να εργάζεται και να παρουσιάζει έργα του σε ομαδικές εκθέσεις ως το 1933, που πέθανε στο Δρομοκαΐτειο. Το 1961 οργανώθηκε αναδρομική παρουσίαση των έργων του στη γκαλερί Αρμός.
Επίκεντρο της ζωγραφικής του αποτέλεσε το τοπίο. Απομονωμένα σπίτια στην άκρη της θάλασσας, βάρκες και εκκλησάκια τυλιγμένα σε μια ονειρική και ρομαντική ατμόσφαιρα υπήρξαν από τα πιο προσφιλή του θέματα. Το ύφος του είναι επηρεασμένο από τη ζωγραφική των Νabis και των Συνθετιστών, για να φτάσει δε στο επιθυμητό αποτέλεσμα, χρησιμοποιούσε όχι μόνο μουσαμά και χαρτόνι αλλά και φανέλλες, παλιά σεντόνια, τη γυαλιστερή πλευρά από μουσαμά κουζίνας, ακόμη και κουρελόπανα στα οποία σκούπιζε τα πινέλα του.
Δεν πρόκειται για ένα από τα χαρακτηριστικά έργα της γραφής του Μιχάλη Οικονόμου, που ολοένα και πιο συχνά προτιμά τα μουντά, θολά τοπία, τους αντικατοπτρισμούς του ορατού κόσμου στο νερό, τοπία από τη Βρετάνη ή τη Νότια Γαλλία, τόπους που ο ζωγράφος επισκέπτεται συστηματικά και ζωγραφίζει. Αυτό το «ηλιοχαρές» τοπίο, χρονολογείται και αυτό στην πρώτη περίοδο του ζωγράφου. Η θάλασσα και η ανθρώπινη παρουσία, μικροσκοπική μέσα στο τοπίο, είναι οι μεγάλες εμμονές του Οικονόμου. Υγρό στοιχείο και στεριά, δημιουργούν έναν διάλογο ανάμεσα στο ψυχρό μπλε και το θερμό, ηλιακό σχεδόν χρώμα, που δημιουργεί ματιέρες και υφές, εναλλαγές και μεταβολές. Με το έργο αυτό ο Οικονόμου επιβάλει την αίσθηση του αλμυρού, τη ζωή που κυλά δίπλα στη θάλασσα, ενώ το χρώμα της, πλούσια δουλεμένο, υποβάλει την παρουσία του αέρα.