Πάνω στη γη, όπου αδρό το χονδροκόκκινο της κλίμακας του Πολυγνώτου και της βυζαντινής αγιογραφίας απλώνεται επιβλητικά, τα γεωμετρικά βουνά, μνήμη βυζαντινής κληρονομιάς, και όρθιες ακόμη μερικές κολώνες που απέμειναν από την ελληνική αρχαιότητα, θραύσματα ενός ναού, πλουτίζουν την πραγματικότητα της εικόνας, όπως οι συστάδες των θάμνων, όπως ένα αρχαίο σώμα, στοιχεία αφήγησης, ποικίλματα και γλυκασμοί φωτός και παρουσίας. Παρουσία της ιστορίας, μιας συνεχής κατάφαση στη ροή του χρόνου, κληρονομιά που γίνεται παρόν, που είναι αενάως παρούσα. Με την απλότητα και την αμεσότητα λαϊκής ζωγραφιάς, οι φουστανελοφόροι, ήρωες του ’21, χωρικοί της πρόσφατης νεοελληνικής ιστορίας, δείχνουν ένα αόρατο μες την εικόνα μονοπάτι συνέχειας, ενώ η μητέρα, ένα με τη γη, ως άλλη Παρθένος, σείει το λίκνο του βρέφους, κάνιστρο ταυτότητας, λίκνο εθνικής συνείδησης.
Αυτά ιστόρησε, με άκρα κατάνυξη, ο Φώτης Κόντογλου, υπέρμαχος της βυζαντινής παράδοσης, πιστός χριστιανικής ελπίδας, ταπεινός αγιογράφος-αφηγητής μιας πατρίδας, έκθαμβος εραστής της φύσης και της αγιότητάς της, βάζοντας με το χέρι του τις ψιμυθιές του μίτου- συνείδησης.
WorkOfArt RelatedInfoWorkOfArt RelatedInfo
ECardECard
Χρονολογία: 1933
Υλικό: Λάδι σε μουσαμά
Διαστάσεις: 31,5 x 43 εκ.
Αρ. Έργου: Π.10515
Εγγραφείτε στο Newsletter του Μουσείου
Θέλετε να λαμβάνετε τα νέα του Μουσείου της Πινακοθήκης ηλεκτρονικά?