• Γλώσσα Γλώσσα

    English English Ελληνικά Ελληνικά italiano italiano
  • Είσοδος
Αναζήτηση:
  • ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΚΕΡΚΥΡΑΣ
  • Μόνιμη Έκθεση
    • Θεοτοκόπουλος - Βυζαντινή Τέχνη
    • Επτανησιακή σχολή
    • 19ος αιώνας
    • 20ος αιώνας
    • Σημαντικότερα έργα
  • Ζωγραφίζοντας την Κέρκυρα
  • Παιχνιδοιστορίες
    • Παζλ
    • Κουίζ
    • Κυνήγι Θησαυρού
    • Ηλεκτρονική κάρτα
    • Ιστορίες και εμπειρίες χρηστών
    • Περιηγήσεις χρηστών
  • Διαδρομές Τέχνης
    • Πόλη
    • Ύπαιθρος
    • Θάλασσα
    • Γνωστά και αγαπημένα αξιοθέατα
Επιστροφή

Κόμης

Work Artirst Modal Work Artirst Modal

Κόμης

Δοξαράς Παναγιώτης (1662 Κουτήφαρι Μάνης - 1729 Κέρκυρα)

Σύμφωνα με την επικρατέστερη άποψη, γεννήθηκε στο Κουτήφαρι της Μάνης, όμως το 1664/1665 η οικογένειά του εγκαταστάθηκε στη Ζάκυνθο που βρισκόταν υπό ενετική κατοχή. Εκεί, στα 1685, πήρε μαθήματα αγιογραφίας κοντά στον κρητικό ζωγράφο Λέο Μόσκο. Στα πρώτα γνωστά του έργα συγκαταλέγεται η εικόνα του Χριστού ως Αρχιερέα, που φιλοτέχνησε το 1691 για την Κυρία των Αγγέλων στη Ζάκυνθο και η οποία αργότερα επιζωγραφίστηκε από το Νικόλαο Κουτούζη. Στα 1694 - 1699 έλαβε μέρος στους πολέμους της Βενετίας εναντίον των Οθωμανών, και για το λόγο αυτό τιμήθηκε με το παράσημο του Ιππότη, ενώ αργότερα του παραχωρήθηκαν και κτήματα στη Λευκάδα. Στο γύρισμα του αιώνα και έως το 1704 έζησε στην Ιταλία, όπου κατά πάσα πιθανότητα σπούδασε ζωγραφική. Κατά την επιστροφή του εγκαταστάθηκε στην ενετοκρατούμενη Καλαμάτα, όπου παρέμεινε έως το 1715, χρονιά κατά την οποία η περιοχή πέρασε σε τουρκική κατοχή. Το 1719 φιλοτέχνησε, σύμφωνα με τα δυτικά πρότυπα, την "Προσωπογραφία του κόμη Matthias von der Schulenburg" (Αθήνα, ιδιωτική συλλογή), του γερμανού αρχιστράτηγου των βενετικών δυνάμεων κατά την πολιορκία της Κέρκυρας από τους Τούρκους (1714-1718). Το έργο αυτό, ενυπόγραφο και χρονολογημένο, συγκαταλέγεται, μαζί με το "Πορτρέτο του Schulenburg" της Συλλογής του Ιδρύματος Ε. Κουτλίδη (1725), στα ελάχιστα αδιαμφισβήτητα δείγματα της δουλειάς του καλλιτέχνη. Το 1727 ζωγράφισε δεκαεπτά συνθέσεις για την ουρανία του ναού του Αγίου Σπυρίδωνα στην Κέρκυρα, που αντικαταστάθηκαν από αντίγραφα που εκτέλεσε στα 1853-1871 ο Ν. Ασπιώτης. Στη ζωγραφική στράφηκαν και δύο από τα οκτώ παιδιά του Δοξαρά, ο Νικόλαος και ο Δημήτριος.

Τον ζωγράφο απασχόλησαν και η μελέτη, μετάφραση και σύνταξη θεωρητικών συγγραμμάτων για την τέχνη. Έτσι το 1720 μετέφρασε στην Ιταλία την πραγματεία του Leonardo da Vinci Trattato de la Pittura (Τέχνη ζωγραφίας Λιονάρδου του Βίντζη) και το 1724 προσέθεσε στο έργο σχετικά κείμενα των Leon Battista Alberti, Andrea Pozzo κ.ά. Το 1726 ολοκλήρωσε το "Περί ζωγραφίας", που, ενώ έως πρόσφατα θεωρείτο πρωτότυπη πραγματεία, σύμφωνα με νεότερες έρευνες αποτελεί ανθολογία μεταφράσεων ιταλικών κειμένων του 17ου και 18ου αιώνα.
Το θεωρητικό και καλλιτεχνικό έργο του Παναγιώτη Δοξαρά, που εγκαινιάζει την επτανησιακή ζωγραφική, σηματοδοτεί και την αφετηρία της νεοελληνικής τέχνης, με την αποδέσμευση από τη βυζαντινή και μεταβυζαντινή παράδοση και την υιοθέτηση των αρχών της δυτικοευρωπαϊκής ζωγραφικής, τόσο στο επίπεδο της τεχνικής όσο και στο επίπεδο της τεχνοτροπίας αλλά και της ευρύτερης αντίληψης για την τέχνη.

  • Ο Αρχάγγελος Μιχαήλ
  • Κόμης

Το 1719 φιλοτέχνησε, σύμφωνα με τα δυτικά πρότυπα, την "Προσωπογραφία του κόμη Matthias von der Schulenburg" (Αθήνα, ιδιωτική συλλογή), του Γερμανού αρχιστράτηγου των βενετικών δυνάμεων κατά την πολιορκία της Κέρκυρας από τους Τούρκους, το 1716. Το έργο αυτό, ενυπόγραφο και χρονολογημένο, συγκαταλέγεται, μαζί με το "Πορτρέτο του Schulenburg" της Συλλογής του Ιδρύματος Ε. Κουτλίδη (1725), στα ελάχιστα αδιαμφισβήτητα δείγματα της δουλειάς του καλλιτέχνη, το οποίο ξαναζωγραφίζει εδώ σε μινιατούρα. Ο Δοξαράς ακολουθεί τους τύπους της βενετσιάνικης προσωπογραφίας αλλά και μανιεριστικά πρότυπα. Τα ενυπόγραφα αυτά έργα του αποτελούν και τα πρώτα δείγματα κοσμικής ζωγραφικής στον ελληνικό χώρο και σημείο εκκίνησης της επτανησιακής προσωπογραφίας.

WorkOfArt RelatedInfo WorkOfArt RelatedInfo

ECard ECard

  • Αρ. Έργου: Κ.131
  • Αξιοθέατα

    • Είσοδος Παλαιού Φρουρίου

      Ένας ανδριάντας από λευκό μάρμαρο, το άγαλμα του Schulenburg, είναι ανάμεσα στα έργα τέχνης που κοσμούν τη Σπιανάδα,...


  • Εγγραφείτε στο Newsletter του Μουσείου

    Θέλετε να λαμβάνετε τα νέα του Μουσείου της Πινακοθήκης ηλεκτρονικά?

    Newsletter Registration Newsletter Registration

    Πληροφορίες για το Μουσείο
    Οι εκθεσιακοί χώροι είναι ανοικτοί στο κοινό καθημερινά, εκτός Δευτέρας, Τρίτης και των αργιών (γενική είσοδος €2.00, μειωμένο €1.00). Τετάρτη / Πέμπτη/ Σάββατο / Κυριακή : 08.30 - 15.30 Παρασκευή: 10.00 - 14.00 και 18.00 - 21.00
    • 26610-93333
    • marinapapasotiriou@nationalgallery.gr

    Latest News Footer Latest News Footer

    Τελευταία Νέα
    • "Νέα"

      9 11 2015

    • "Ξενάγηση στην Εθνική Γλυπτοθήκη"

      20 4 2015

    • "Ξενάγηση στην Εθνική Γλυπτοθήκη"

      20 4 2015

    Perma Collection Footer Perma Collection Footer

    Μόνιμη Συλλογή

    Δείτε όλη τη Συλλογή

    Διαδραστικές Εφαρμογές
    • Εφαρμογή Κινητού

      Δείτε την εφαρμογή κινητών.

      Περισσότερα >>

    • Παιχνιδοϊστορίες

      Παιχνίδια και Ιστορίες με θέμα την Κέρκυρα.

      Περισσότερα >>

    • Ηλεκτρονική Κάρτα

      Μοιραστείτε τα έργα τέχνης με τους φίλους σας.

      Περισσότερα >>

    • Ιστορίες Από την Κέρκυρα

      Ιστορίες με θέμα την Κέρκυρα.

      Περισσότερα >>

    Π.Ε.Π. ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ
    ΜΕΤΡΟ 1.4

    Το παρόν έργο συγχρηματοδοτείται σε ποσοστό 80% απο το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και κατά 20% απο εθνικούς πόρους